середа, 27 вересня 2017 р.

Витоки Київської Русі

Тема: Витоки Київської Русі
Мета: охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику перших київських князів, визначати хронологічну послідовність та особливості їх правління; розвивати вміння робити висновки й оцінювати діяльність історичних осіб, формувати навички самостійної роботи на уроці, сприяти розвиткові критичного мислення учнів; виховувати почуття любові до минулого свого народу.
Тип уроку: комбінований.
Поняття та терміни: «Русь», «Русь-Україна», «імперія».
Обладнання: Історія України - підручник для 7 класу Наочність.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• розпізнати на карті напрямки походів київських князів;
• характеризувати роль міста Києва в утворенні держави східних слов’ян; роль перших князів у становленні Київської держави (Русі-України); літописні джерела про виникнення Києва; основні версії походження назви «Русь»;
• визначати сутність і наслідки внутрішньої й зовнішньої політики перших князів;
• висловлювати судження щодо діяльності Аскольда, Олега ;
• називати роки правління перших князів; версії походження назви «Русь», «Русь–Україна»;
• тлумачити поняття «Русь», «Русь-Україна», «імперія».

Хід уроку
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ.  Актуалізація знань
1. Як називали слов’ян античні історики?
2. Яка визначна подія на межі стародавніх часів і середньовіччя об’єднує такі історичні та географічні поняття: Європа, Центральна Азія, Скандинавія, гуни, готи, алани, анти, склавини, авари, Дунай, Дністер, Дніпро? Дайте йому визначення.
3. Дайте визначення термінам князь, дружинники. Яку роль у давньослов’янському суспільстві відігравали князь та його дружинники?
4. Назвіть і коротко охарактеризуйте сусідів східних слов’ян.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учні ставлять питання виходячи із теми уроку, учитель їх записує на дошці в кінці уроку вчитель повертається до написаного.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Державотворчі процеси в період утворення Київської Русі
Самостійна робота

Учні опрацьовують відповідний пункт підручника та складають схему утворення держави  - Київська Русь .

2. Літописні легенди про зародження Київської Русі
Робота з підручником
Учні мають ознайомитися з текстом підручника та версіями походження назви «Русь».
• Яка з версій здається вам найбільш вірогідною? Поясніть чому.
3. Правління Аскольда
На основі полянського племінного княжіння в Середньому Подніпров’ї близько середини IX ст. сформувалося Київське князівство. За своєю територією воно було досить невеликим і охоплювало, головним чином, полянські землі навколо Києва. У літописі його називають «Руською землею», а його правителями — князів Аскольда та Діра. Їх уважають представниками династії Києвичів, що походила від легендарного Кия. Арабські автори стверджували, що Дір княжив перед Аскольдом, був «першим зі слов’янських царів», володів великими містами й багатьма населеними країнам». Правив він, імовірно, з 30—50-х рр. IX ст. Проте в літописі Аскольда і Діра завжди називають разом. За його повідомленням, вони «княжили в Києві й володіли полями і були ратними (воювали) з древлянами й уличами».
Із князем Аскольдом пов’язана перша спроба хрещення Русі. За повідомленнями візантійських авторів, у 60-х рр. IX ст. він хрестився сам і спробував охрестити своїх підданих. Існує думка, що це викликало невдоволення язичницької знаті, і вона почала готувати змову, щоб усунути Аскольда від влади.
4. Князювання Олега
Метод «Запитання – відповіді»
Учні опрацьовують відповідний пункт підручника та складають три запитання. Після цього учні обмінюються запитаннями та дають на них відповіді.
Робота з історичним джерелом
«Повість минулих літ» про смерть віщого Олега
...Спомянув він коня свого, що від нього, як прорекли були волхви, [прийдеться] померти Олегові. І призвав він старшого над конюхами, запитуючи: «Де є кінь мій, що його я поставив був годувати й берегти його?» А він сказав: «Умер». Олег тоді посміявся й докорив віщуна, кажучи: «Несправедливо-то говорять волхви й усе те — лжа єсть: кінь умер, а я живий». І повелів він осідлати коня: «Дай-но погляну я на кості його». І приїхав він на місце, де ото лежали ... кості голі й череп голий, і зліз він із коня, [і] посміявся, мовлячи: «Чи від сього черепа смерть мені прийняти?» І наступив він ногою на череп, і, виповзши [звідти], змія вжалила його в ногу. І з того розболівшись, він помер.
• Чи є, на вашу думку, ця літописна легенда достовірним історичним джерелом? Відповідь аргументуйте.
5. Походи Олега проти Візантії
- Уважно прочитайте літописний текст С. 34 і розгляньте план-схему Константинополя. Що, на вашу думку, є вірогідним у літописному описі, а що — ні? Відповідь аргументуйте.
Робота з історичним джерелом
«Повість минулих літ» про Договір між Візантією та Руссю (907)
Коли приходять руси, нехай посольське беруть, скільки [посли] хотять, а якщо прийдуть купці, хай беруть місячину [продукти харчування на місяць] на шість місяців: і хліб, і вино, і м’яса, і риби, і овочів... А коли йтимуть руси додому, нехай беруть у цесаря нашого на дорогу їжу, і якорі, і канати, і паруси, скільки треба... Нехай ходять вони [руси] в город одними воротами, без оружжя, по п’ятдесят чоловік, і хай торгують, як ото їм треба, не платячи мита ні від чого...

1. Які заняття жителів Русі відображено в договорі?
2. Назвіть умови договору, наведені в цьому уривку з літопису.
V. Закріплення знань учнів       
Завдання та запитання
1. Що таке додержавні утворення? Які східнослов’янські додержавні утворення вам відомі?
2. Що таке держава і які її ознаки?
3. Що приваблювало скандинавів на сході Європи?
4. У якій послідовності правили Олег, Дір, Аскольд?
5. Покажіть на карті, звідки прийшли до Києва Аскольд і Дір. Чим уславилися ці київські правителі?
6. Які племена приєднав до своєї держави князь Олег? Позначте на контурній карті території, на яких мешкали ці племена.
7. Установіть відповідність між датами та подіями й розкажіть про наслідки кожної з них.
А 860 р.     1 найбільший похід Олега на Візантію
Б 907 р.     2 підступне вбивство Аскольда Олегом
В 911 р.     3 другий похід Олега на Візантію
Г 882 р.      4 перший похід Аскольда на Візантію
8. Яке походження назви Русь? Поясніть на прикладах це поняття.
9. Порівняйте процес утворення держави в слов’ян і народів Західної Європи, зокрема франків.
10. Проаналізуйте договори русичів з Візантією. Чи були вони вигідними для Русі? Відповідь обґрунтуйте.
11. Прочитайте поданий нижче уривок із «Повісті минулих літ» і дайте відповіді на запитання.
«...По Дніпру, а у верхів’ї Дніпра — волок до ріки Ловоті можна увійти в Ільмень, озеро велике. Із цього ж озера витікає Волхов і впадає в озеро велике Нево, а устя того озера входить у море Варязьке. І по тому морю можна дійти до самого Риму, а од Риму прийти по тому морю до Цесарограда, а від Цесарограда прийти в Понт море, у яке впадає Дніпро-ріка...»
• Про який шлях ідеться в наведеному уривку літопису?
• Якими є сучасні назви згаданих географічних об’єктів?
• Що таке волоки? Дослідіть за картою (с. 26), де вони пролягали.
12. Розгляньте малюнок Г. Якутовича на с. 33. Чому художник намалював Олегові кораблі подібними до варязьких?
VІ.  Домашнє завдання
1.     Опрацювати матеріал підручника: § 4

2.     Висловте власне ставлення до постатей Аскольда й Олега.

Немає коментарів:

Дописати коментар